Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία

Κωδικός μαθήματος
Υ01
Μονάδες ECTS
4
Εξάμηνο
Εξάμηνο 1
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων/ουσα

Ν. Φωτόπουλος

Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/-τρια θα είναι σε θέση να:

  • Γνωρίζει τις βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις, οι οποίες φωτίζουν διαφορετικές πτυχές του κοινωνικού κόσμου καθώς και τις βασικές έννοιες και τη βασική ορολογία για την περιγραφή και κατανόηση των κοινωνικών φαινομένων.
  • Κατανοεί τη σημασία της κοινωνιολογικής οπτικής στην προσέγγιση του κοινωνικού κόσμου και αναγνωρίζει τη συμβολή της κάθε μιας κοινωνιολογικής προσέγγισης - και συνολικά των κύριων προσεγγίσεων – στην εμβάθυνση των κατανοήσεων αναφορικά με τα κοινωνικά φαινομένα που αποτελούν αντικείμενο μελέτης.
  • Χρησιμοποιεί  επαρκώς τις βασικές βιβλιογραφικές πηγές του γνωστικού αντικειμένου.
  • Διαθέτει βασικές θεωρητικές γνώσεις για την προσέγγιση κλασικών θεμάτων κοινωνιολογικής μελέτης αλλά και θεμάτων που σχετίζονται με τα σύγχρονα κοινωνικά περιβάλλοντα.
  • Θέτει κριτικά ερωτήματα σχετικά με τον κόσμο που τον/την περιβάλλει.
  • Διαθέτει διευρυμένους ορίζοντες, οξυμένες ικανότητες παρατήρησης και ενισχυμένες αναλυτικές δεξιότητες.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
  • Αναζήτηση πηγών και πληροφοριών στο διαδίκτυο και στη βιβλιοθήκη
  • Ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών αντλούμενων από τη βασική κυρίως βιβλιογραφία
  • Ικανότητες παρατήρησης, επαρκείς αναλυτικές δεξιότητες, ανάπτυξη επιχειρηματολογίας
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Στο μάθημα αυτό εξετάζονται βασικά στοιχεία του κοινωνικού κόσμου και προσεγγίζονται μια σειρά από διαφορετικά θέματα και τομείς της κοινωνιολογίας. Ειδικότερα, στο μάθημα οριοθετείται η επιστήμη της κοινωνιολογίας και διερευνάται η γένεσή της στις σύγχρονες βιομηχανικές κοινωνίες, γίνεται ο προσδιορισμός των αντικειμένων της, αναδεικνύονται οι ποικίλες θεωρήσεις για την ανάλυσή τους και εξηγείται η εξέλιξη του κοινωνιολογικού στοχασμού στο πλαίσιο των νεωτερικών και των μετανεωτερικών κοινωνιών. Έμφαση δίνεται στους θεμελιωτές και τους κλασικούς της κοινωνιολογίας, καθώς και στις βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις: το (δομο)λειτουργισμό, τη θεωρία των  συγκρούσεων και τη θεωρία της κοινωνικής/συμβολικής διαντίδρασης. 

Κάθε μία από τις επιμέρους ενότητες εστιάζεται στις βασικές έννοιες, που αποτελούν την «πρώτη ύλη» με την οποία κατασκευάζονται η κοινωνιολογική θεωρία και τα επιχειρήματα, καθώς επίσης και στη βασική ορολογία η οποία είναι αναγκαία για την περιγραφή των κοινωνικών φαινομένων που εξετάζονται.

Οι στόχοι του μαθήματος είναι:

 

  • Η μύηση των φοιτητών/φοιτητριών στους βασικούς τρόπους σκέψης της κοινωνιολογικής ανάλυσης και ερμηνείας της κοινωνικής πραγματικότητας.
  • Η κατανόηση των βασικών εννοιών που αποτελούν την «πρώτη ύλη» με την οποία κατασκευάζονται η κοινωνιολογική θεωρία και τα επιχειρήματα.
  • Η ανάπτυξη της «κοινωνιολογικής φαντασίας», για την κατανόηση του κοινωνικού κόσμου.
  • Η συστηματική παρατήρηση, η οποία επιτρέπει στους φοιτητές να βλέπουν κάτω από την επιφάνεια της καθημερινότητας και να συλλαμβάνουν νέα επίπεδα της κοινωνικής πραγματικότητας.
  • Η εφαρμογή των αναλυτικών εργαλείων της κοινωνιολογίας για την εξέταση πτυχών του δικού τους κοινωνικού περιβάλλοντος, τις οποίες τείνουν να θεωρούν ως δεδομένες

Θεματικές Ενότητες:

  1. Εισαγωγή στην κοινωνικές επιστήμες - κοινωνιολογία

  2. Βασικές αρχές -θεμελιωτές

  3. Κοινωνιολογική θεωρία ι

  4. Κοινωνιολογική θεωρία ιι

  5. Κοινωνικοποίηση

  6. Κοινωνικός έλεγχος

  7. Κοινωνικοί θεσμοί

  8. Κοινωνικές δομές

  9. Κοινωνική διαστρωμάτωση

  10. Κοινωνικές τάξεις / Κοινωνική θέση - ρόλος

  11. Κοινωνική Μεταβολή

  12. Κοινωνική παρέκκλιση: ανομία -αλλοτρίωση

  13. Ανακεφαλαίωση

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις

35

Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας

15

Συμμετοχή στα ‘σεμινάρια’ – ασκήσεις εμπέδωσης της θεωρίας

5

Εκπόνηση εργασίας με βάση την προτεινόμενη βιβλιογραφία

10

Αυτοτελής μελέτη

35

Σύνολο Μαθήματος 

100

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Η αξιολόγηση των φοιτητών περιλαμβάνει:

  1. Παρουσίαση project (25%)

  2. Εκπόνηση εργασίας (25%)

  3. Τελική γραπτή εξέταση (50%)

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
  • Anthony GiddensPhilip W. Sutton, (2020) Kοινωνιολογία, Gutenberg, Αθήνα
  • GiddensA. (2002), Κοινωνιολογία, Gutenberg, Αθήνα.

  • HallS. &B. Gieben (2003), Η διαμόρφωση της νεωτερικότητας: Οικονομία, κοινωνία, πολιτική, πολιτισμός, Σαββάλας, Αθήνα. 

  • HughesM. &KroehlerC. (2007), Κοινωνιολογία. Οι βασικές έννοιες, Κριτική, Αθήνα.

  • LukesSt. (2007) Εξουσία. Μια ριζοσπαστική θεώρηση, Σαββάλας, Αθήνα.

  • Μπέργκερ Πήτερ Λ. (1983), Πρόσκληση στην Κοινωνιολογία, Μπουκουμάνης, Αθήνα.

  • J. Ritsert (διευθ.) (21996), Τρόποι σκέψης και βασικές έννοιες της κοινωνιολογίας, Κριτική Επιστημονική Βιβλιοθήκη, Αθήνα.

  • Ritzer, G. (2012), Σύγχρονη κοινωνιολογική θεωρία, Κριτική, Αθήνα.

URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

text