Υποχρεωτικό
Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία
Ν. Φωτόπουλος
- ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
-
Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα μαθήματα
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/-τρια θα είναι σε θέση να:
- Γνωρίζει τις βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις, οι οποίες φωτίζουν διαφορετικές πτυχές του κοινωνικού κόσμου καθώς και τις βασικές έννοιες και τη βασική ορολογία για την περιγραφή και κατανόηση των κοινωνικών φαινομένων.
- Κατανοεί τη σημασία της κοινωνιολογικής οπτικής στην προσέγγιση του κοινωνικού κόσμου και αναγνωρίζει τη συμβολή της κάθε μιας κοινωνιολογικής προσέγγισης - και συνολικά των κύριων προσεγγίσεων – στην εμβάθυνση των κατανοήσεων αναφορικά με τα κοινωνικά φαινομένα που αποτελούν αντικείμενο μελέτης.
- Χρησιμοποιεί επαρκώς τις βασικές βιβλιογραφικές πηγές του γνωστικού αντικειμένου.
- Διαθέτει βασικές θεωρητικές γνώσεις για την προσέγγιση κλασικών θεμάτων κοινωνιολογικής μελέτης αλλά και θεμάτων που σχετίζονται με τα σύγχρονα κοινωνικά περιβάλλοντα.
- Θέτει κριτικά ερωτήματα σχετικά με τον κόσμο που τον/την περιβάλλει.
- Διαθέτει διευρυμένους ορίζοντες, οξυμένες ικανότητες παρατήρησης και ενισχυμένες αναλυτικές δεξιότητες.
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
-
- Αναζήτηση πηγών και πληροφοριών στο διαδίκτυο και στη βιβλιοθήκη
- Ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών αντλούμενων από τη βασική κυρίως βιβλιογραφία
- Ικανότητες παρατήρησης, επαρκείς αναλυτικές δεξιότητες, ανάπτυξη επιχειρηματολογίας
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Στο μάθημα αυτό εξετάζονται βασικά στοιχεία του κοινωνικού κόσμου και προσεγγίζονται μια σειρά από διαφορετικά θέματα και τομείς της κοινωνιολογίας. Ειδικότερα, στο μάθημα οριοθετείται η επιστήμη της κοινωνιολογίας και διερευνάται η γένεσή της στις σύγχρονες βιομηχανικές κοινωνίες, γίνεται ο προσδιορισμός των αντικειμένων της, αναδεικνύονται οι ποικίλες θεωρήσεις για την ανάλυσή τους και εξηγείται η εξέλιξη του κοινωνιολογικού στοχασμού στο πλαίσιο των νεωτερικών και των μετανεωτερικών κοινωνιών. Έμφαση δίνεται στους θεμελιωτές και τους κλασικούς της κοινωνιολογίας, καθώς και στις βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις: το (δομο)λειτουργισμό, τη θεωρία των συγκρούσεων και τη θεωρία της κοινωνικής/συμβολικής διαντίδρασης.
Κάθε μία από τις επιμέρους ενότητες εστιάζεται στις βασικές έννοιες, που αποτελούν την «πρώτη ύλη» με την οποία κατασκευάζονται η κοινωνιολογική θεωρία και τα επιχειρήματα, καθώς επίσης και στη βασική ορολογία η οποία είναι αναγκαία για την περιγραφή των κοινωνικών φαινομένων που εξετάζονται.
Οι στόχοι του μαθήματος είναι:
- Η μύηση των φοιτητών/φοιτητριών στους βασικούς τρόπους σκέψης της κοινωνιολογικής ανάλυσης και ερμηνείας της κοινωνικής πραγματικότητας.
- Η κατανόηση των βασικών εννοιών που αποτελούν την «πρώτη ύλη» με την οποία κατασκευάζονται η κοινωνιολογική θεωρία και τα επιχειρήματα.
- Η ανάπτυξη της «κοινωνιολογικής φαντασίας», για την κατανόηση του κοινωνικού κόσμου.
- Η συστηματική παρατήρηση, η οποία επιτρέπει στους φοιτητές να βλέπουν κάτω από την επιφάνεια της καθημερινότητας και να συλλαμβάνουν νέα επίπεδα της κοινωνικής πραγματικότητας.
- Η εφαρμογή των αναλυτικών εργαλείων της κοινωνιολογίας για την εξέταση πτυχών του δικού τους κοινωνικού περιβάλλοντος, τις οποίες τείνουν να θεωρούν ως δεδομένες
Θεματικές Ενότητες:
-
Εισαγωγή στην κοινωνικές επιστήμες - κοινωνιολογία
-
Βασικές αρχές -θεμελιωτές
-
Κοινωνιολογική θεωρία ι
-
Κοινωνιολογική θεωρία ιι
-
Κοινωνικοποίηση
-
Κοινωνικός έλεγχος
-
Κοινωνικοί θεσμοί
-
Κοινωνικές δομές
-
Κοινωνική διαστρωμάτωση
-
Κοινωνικές τάξεις / Κοινωνική θέση - ρόλος
-
Κοινωνική Μεταβολή
-
Κοινωνική παρέκκλιση: ανομία -αλλοτρίωση
-
Ανακεφαλαίωση
- ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις
35
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας
15
Συμμετοχή στα ‘σεμινάρια’ – ασκήσεις εμπέδωσης της θεωρίας
5
Εκπόνηση εργασίας με βάση την προτεινόμενη βιβλιογραφία
10
Αυτοτελής μελέτη
35
Σύνολο Μαθήματος
100
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
-
Η αξιολόγηση των φοιτητών περιλαμβάνει:
-
Παρουσίαση project (25%)
-
Εκπόνηση εργασίας (25%)
-
Τελική γραπτή εξέταση (50%)
-
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
- Anthony Giddens, Philip W. Sutton, (2020) Kοινωνιολογία, Gutenberg, Αθήνα
-
GiddensA. (2002), Κοινωνιολογία, Gutenberg, Αθήνα.
-
HallS. &B. Gieben (2003), Η διαμόρφωση της νεωτερικότητας: Οικονομία, κοινωνία, πολιτική, πολιτισμός, Σαββάλας, Αθήνα.
-
HughesM. &KroehlerC. (2007), Κοινωνιολογία. Οι βασικές έννοιες, Κριτική, Αθήνα.
-
LukesSt. (2007) Εξουσία. Μια ριζοσπαστική θεώρηση, Σαββάλας, Αθήνα.
-
Μπέργκερ Πήτερ Λ. (1983), Πρόσκληση στην Κοινωνιολογία, Μπουκουμάνης, Αθήνα.
-
J. Ritsert (διευθ.) (21996), Τρόποι σκέψης και βασικές έννοιες της κοινωνιολογίας, Κριτική Επιστημονική Βιβλιοθήκη, Αθήνα.
-
Ritzer, G. (2012), Σύγχρονη κοινωνιολογική θεωρία, Κριτική, Αθήνα.
- Anthony Giddens, Philip W. Sutton, (2020) Kοινωνιολογία, Gutenberg, Αθήνα
- URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS
-
text